tirsdag 19. mai 2009

Loffen

Altså hva er det første dere tenker på når jeg skriver jambo og mat? Mine tanker sveiper i hvert fall innom den deilige loffen man kunne klemme inn til en bittelitten klomp og som man ble så UTROLIG mett av! Ikke sant jenter? Kom til å tenke på det da jeg leste Jan Erik Volds dikt: "Tale til loffen":

Jeg vil holde en tale
for de tykke og de smale - nei
det vil jeg ikke, jeg vil snakke
om loffen, vår alles venn
i brødveien, loffen
sprø og fersk og rykende varm like
fra butikken, som man stakk fingeren inn i
og grov utvarmt deilig hvittloffestoff og kom opp med
etter handelen, loff
åpnet av papiret i den ene enden og utminert
alt hva en tiårs pekefinger
formår, skorpens gylne nybakthet lå vernende omkring
og skjulte loffhulens åpning
et stakket sekund - hva min mor
kunne ha sagt i sakens anledning
er glemt, levende tilbake
står loffens varme innside, man blir tykk
av å spise loff, sies det, det er ikke sunt - mulig
det mulig det! men viktigere er det (som jeg tror)
at man blir blid
av å spise loff, spør nå det første
blide menneske du treffer
om han liker loff.
Vent så bare
på svaret.
(Eller spør meg!)

7 kommentarer:

  1. Elsker den. En utrolig optimisme for loff jeg ikke deler, men loff er godt :D

    SvarSlett
  2. JEg vet! lol..føltes ikke helt sånn i England:P

    SvarSlett
  3. Et annet surrealistisk dikt btw:
    blå skrivebok nr 10
    Daniil Kharms

    Det var en gang en rødhåret mann som ikke hadde øyne eller ører. Hår hadde han heller ikke, så rødhåret var en sannhet med modifikasjoner.

    Snakke kunne han ikke, fordi han ikke hadde munn. Nese hadde han heller ikke.

    Han hadde ikke engang armer eller bein. Noen mage hadde han heller ikke, ingen rygg hadde han, og ingen ryggrad, og ikke noen slags innvoller heller. Han hadde ingenting! Så, det er umulig å skjønne hvem det var.

    Det er vel best at vi ikke snakker mer om ham.

    SvarSlett
  4. Loff er kun godt til enkelte matvarer som reker og kylling, ellers er det ikke akkurat det jeg fåretrekker :P

    SvarSlett
  5. hihi nei, særlig ikke englandsloffen. Ble SÅ lei av den etter hvert:P

    SvarSlett
  6. Haha, ahdde de bare kalt det loff og gitt oss brød isteden så hadde det vært greit XD

    SvarSlett
  7. Haha, ja:P husker jeg smakte loff med sånt gult syltetøy på hos vertsfamilien: it was awful (men var vel heller syltetøyet egentlig:P)

    SvarSlett