søndag 22. mars 2009

Simply Scouting - Jambo 2011

På lørdag var jeg på et informasjonsmøte om jamboreen i England 2011 - det varte i nesten 5 timer! Det var to stykker fra ledelsen i Sverige som kom og holdt foredrag om leieren, hva som skulle skje osv, og jeg var absolutt den ynste som deltok der;) (Line var der btw, og hun skal være med i hovedkomiteen fra Norge). Jeg tenkte å skrive et lite samendrag for dere (siden vi absolutt må være IST)!:

Tema:
Simply Scouting er temaet for jamboreen. Det betyr ikke (som vi fikk beskjed om å understreke) at det er enkel speiding (i formen simple). Det som menes er "det er rett og slett speiding" (og alt det inneholder). De tre underpunktene til dette er:
  1. Meeting - møte mennesker fra alle kulturer både spontant og i godt forberedte arrangumenter. (De regner med at det blir mellom 35-37 000 mennesker på leieren).
  2. Nature - den skandinaviske naturen var en av grunnene til at Sverige fikk jamboreen.
  3. Solidarity - global movement. De har opprettet et solidarity fond som gjør at vi betaler litt mer for at speidere fra fattigere land skal få komme til Sverige:)

Tid og Sted:

  • Leieren varer fra 27.07 - 08.08 2011, eller fra 25.07 for oss som vil være ISTere.
  • Den finner sted i Rinkaby, like ved Kristiansund (som jeg har forstått det er det i nærheten av Skåne), ca 1.5 time fra København i Danmark.
  • Leieren er delt inn i West, East, North and South.
  • IST leiren ligger helt i Nord (like ved, antagelig, en kafé:))
  • Det er også et eget område for nattaktiviteter for alle sammen
  • PS: for å nevne det: det blir ingen regler om at IST ikke får røre speiderene i en krisesituasjon - slik det var i England:P
  • Ønsker man å være med på precamp fra 18.06 --> så får man selve leieren gratis.
  • Finnes også en postcamp hvor man er med på å legge ned leieren.

Organisasjon:

  • JET (jambo executive team) består av 8 personer - og er "hovedgruppa" - bare sånn tilfelle vi kommer borti den forkortelsen.
  • Organisasjonen består av mange departments med ulike oppgaver. Bla Arena Events, human ressource, SITE, visitors ol
  • HR- de har ansvaret for ISTene ++ planning tea, adult food osv.

Camp in Camp:

Alle speiderne skal ha en dag hvor de besøker små speiderleire utenfor leiren (max 2 timer fra). Dette er mindre speiderleire for de som ikke er med på jamboree. Dette kommer til å være speidere fra Sverige, men også fra Danmark som ikke er så langt unna. I tillegg kan speidere fra Norge ta kontakt om de ønsker å lage en leir i nærheten. De kan få uttdelt en leirplass fra Sverige; eller få delta på en mindre leir hos svensker. Disse vil få besøk av ulike grupper fra jamboreen, og for lov en dag å besøke selve jambo (det blir nok flest de som er for unge til å være med på jambo som er i disse leirene). Man kan sende mail til info@worldscoutjamboree.se

IST experience program:

IST-ene blir også delt inn i patruljer. Jeg fikk ikke spurt om man selv kunne komme med ønsker til dette. Men vi melder oss inn gjennom Norge, og de vil komme med informasjon og påmelding i oktober tror jeg de sa... (men vi kan spørre Line om dette om vi ikke hører noe).

Gå inn på:

http://www.wsj.scout-it.se/ - hjemmesiden

Om dere skulle ønske å være med i planning team så kan dere melde dere på:

//oa.worldscoutjamboree.se

Men dette er disse departments og lignende, og blir masse jobb. Det morsomste ville vel vært IST!

PS. Jeg har gikk email-adressen min til hun som er leder for human resorces (IST og sånn) i Sverige, så jeg gir videre beskjed når jeg får ny informasjon.

"Vëlkomen til Sverige"

2 kommentarer:

  1. Dette avr ikke småtterier nei! Må si jeg begynner å glede meg skikkelig, selvom det er Åndalsnes først XD

    SvarSlett
  2. Gleder meg jeg også!! Men Utopilia blir også veeeldig bra!^^

    SvarSlett